Thursday, August 13, 2015

Memotivasikan Pelajar Berbangsa Cina

KISAH 3
Dengan langkah yang agak longlai ... pelajar itu masuk ke bilik saya. Pelajar lelaki berbangsa cina ini nampak agak sugul. Kalau tak silap saya dia pernah berada di kelas saya semester lepas dan sudah tiga kali mengambil matapelajaran mekanik pepejal .... tetapi tak pernah lulus. Kali ini dia beranikan diri masuk ke bilik saya, bukan untuk tanya soalan.... tapi ada tujuan lain.
"Dr. .... saya tahu doktor boleh beri motivasi. Boleh doktor beri motivasi pada saya?"
Saya terkejut. Ada pelajar yang begini rupanya .... minta dimotivasikan. Saya kesian tengok dia. Saya jemput dia masuk dan kuncikan pintu (kalau pelajar perempuan - saya suruh buka pintu untuk elakkan fitnah).
"Boleh saya guna motivasi berasaskan Islam" saya tanya dia dengan ikhlas.
"Silakan Doktor ... saya bersedia"
Saya begitu yakin Islam ada banyak prinsip-prinsip yang baik. Kita tak perlu guna rujukan Dale Canargie atau Steven Covey.... malahan mereka ini banyak menceduk dari prinsip yang ada di dalam Islam. Dulu satu ketika saya terpegun juga dengan penulis-penulis moden .... tetapi bagi saya ia kekurangan roh .... kering kata orang.
Saya mula dengan bertanya beberapa soalan berkenaan dengan diri beliau. Rasulullah pernah bersabda "“Berucaplah kepada manusia mengikut kadar kemampuan akal fikiran mereka”. (H/R Muslim). Maknanya kita kena kenal siapa yang kita bercakap dan kaji latarbelakangnya dahulu agar apa yang kita ucapkan sesuai dengan kemampuan akal fikiran mereka dan serasi dengan keadaannya.
Rupanya beliau ingin menyambung belajar tetapi ibunya ingin beliau bekerja ... di situ sudah terjadi satu konflik dalam kehidupannya. Beliau tinggal bersama dengan rakan-rakan juniour dan sentiasa merasa dirinya bodoh dan tidak pandai. Ada low self esteem.
Maka saya mulakan bicara menekankan konsep hidup dan menaikkan balik self esteem nya. Panjang ceritanya ... namun ia berlarut rasanya hampir satu jam. Dia keluar dari bilik saya dengan senyuman dan iltizam untuk berubah.
Percaya atau tidak .... beliau SCORE dalam matapelajaran Mekanik Pepejal pada semester tersebut (dapat A). Terharunya rasa hati ini sehingga saya hampir menitiskan air mata. Namun ianya berlaku dengan izin dan kehendak Allah swt. Saya hanya hambaNya yang dipilih untuk memotivasikan beliau. Beliau sebenarnya datang ke bilik saya semester berikutnya dan mengucapkan ribuan terima kasih.
Kini beliau sudah graduate ... kalau terbaca cerita ini ... mohon PM saya. Saya rindukan beliau. Seorang pelajar yang telah menaikkan self esteem saya sebagai seorang pensyarah. Sesungguhnya di luar sana ramai lagi orang yang bukan tak pandai atau bodoh .... cuma merasakan dirinya tak pandai dan dirinya bodoh. Sebenarnya mereka adalah pandai dan boleh melakukan sesuatu yang hebat. Moga coretan ini ada manafaatnya buat semua.

No comments:

Post a Comment