Saturday, August 22, 2015

Manafaatkan Masa Bersama Pelajar

KISAH 43

Sekarang ini zaman multimedia. Dulu susah nak jumpa LCD .... LCD yang pertama saya beli untuk Fakulti berharga RM24,000. Sekarang ini harganya sudah lingkungan RM2,000 ke bawah. Dulu masa mengajar saya akan luangkan 5 minit terakhir untuk sessi tazkirah. Kini saya akan tayangkan klip video ...2 - 3minit panjangnya dan kemudian buat sedikit kupasan.

Ada kalanya bila dah tiba penghujung kelas,  pelajar akan minta, " Sir ... we want to see movie" Salah satu klip yang saya sering tunjukkan dalam kelas ialah kisah di bawah ini. Adam merupakan seorang pesakit mental. Dia agak pelik dengan perangai lelaki tua yang bertanyakan berapa jumlah jari yang ditunjukkan. Rata-rata orang jawab 4. Tapi dia kata salah.

Satu hari, Adam masuk ke bilik ahli matematik ini (juga seorang pesakit jiwa) dan bertanyakan jumlah jari yang ditunjukkan. Adam disuruh jangan fokus pada jarinya.... jangan fokus pada masalah. Fokus pada penyelesaiannya... "Focus on the solution"..... akhirnya dia nampak 8 jari. "Betul" kata ahli matematik tersebut. Bila anda fokus pada masalah - anda tidak akan nampak penyelesiannya. Tapi fokus pada bagaimana nak selesaikan masalah.

Saya beri contoh praktikal. Jika kita ada masalah kewangan... jangan terlalu gusar sehingga tak dapat tidur malam. Fokus kepada bagaimana nak mendapatkan duit, bagaimana nak menjana duit. Barulah kita akan merasa lega dan bertenaga. Jika kita ada masalah peribadi .... fokus bagaimana hendak menyelesaikannya .... barulah kita akan nampak peranan sembahyang dalam kehidupan, peranan Percaya pada Tuhan dalam kehidupan .... dan dengan itu kita akan mudah untuk mengorak langkah ke arah menyelesaikan masalah kita itu tadi.

Di zaman sains dan teknologi ada banyak cara untuk berhubungan dengan pelajar dan menyelesaikan masalah pelajar. Saya guna FB group. Maka setiap masalah pelajar di upload dlm FB dan saya akan selesaikannya Insya Allah dan upload ke FB agar ramai dapat manafaatnya. Ada kalanya saya buat klip video bagi menjelaskan sesuatu masalah yang agak kompleks dan share dlm FB group.

Sesekali saya ambil gambar pelajar di dalam kelas dan upload dalam FB. Ada juga saya buat dua kumpulan dalam bilik kuliah dan buat kuiz di mana setiap kumpulan akan mendapat markah terkumpul dan yang kalah kena padam papan putih.

Apabila masalah teknikal pelajar kita cuba selesaikan sebaik mungkin, tazkirah dan teguran yang diberikan akan mudah diterima. Kerana asalnya mereka datang ke UTM untuk belajar. Tazkirah itu adalah sekadar pemangkin kepada proses pembelajaran mereka. Pelajar yang sakit ruhnya biasa akan berhadapan dengan 1001 masalah yang dirasakan rumit tetapi sebenarnya mudah diselesaikan.





No comments:

Post a Comment