Tuesday, August 18, 2015

Jadilah Resmi Padi

KISAH 39

Biasanya pada peringkat awal kursus motivasi, saya akan tayangkan video di bawah ini. Video memaparkan pegawai dari INTAN begitu tekun mendengar ceramah dan melibatkan diri dalam aktiviti yang dianjurkan. Pegawai INTAN tu ada yang telah lebih 25 tahun mengendalikan kursus motivasi untuk orang lain, namun mereka cukup merendahkan diri apabila mengikuti kursus yang dianjurkan oleh orang lain. Sikap mereka ini saya amat dipuji dan disanjung. Kata pepatah Jadilah Resmi Padi, lagi berisi lagi tunduk. Jangan jadi seperti Lalang.

Memang ada yang begitu sombong bila mengikuti kursus .... "ini aku dah pernah buat", "ini aku dah pernah lalui" dan seumpamanya. Jika itulah sikapnya, susah untuk belajar dari orang lain. Apabila saya tayangkan sesuatu klip video, saya selalu anjurkan mereka menyaksikannya seolah-olah itu kali pertama mereka menyaksikannya. Manalah tahu ada sudut-sudut yang belum pernah disedari.

"Dr. Saya dah tengok banyak kali klip tersebut. Tapi belum pernah saya nampak dari sudut yang Dr terangkan tadi" antara luahan para peserta.

"Saya dah banyak kali ikuti kursus - tapi kali ni ada kelainannya"

Itulah sebabnya pada setiap awal kursus saya akan terangkan syarat-syarat kejayaan kursus. Kursus bukan bergantung 100% kepada pengendali sahaja tetapi banyak bergantung pada para peserta.
- Sikap tawadhu
- Melibatkan diri dengan sepenuh hati
- Hero kalah dulu - program berjalan dalam bentuk pertandingan kumpulan. Kalau kalau pada peringkat awal jangan putus asa.

Masya Allah - apabila konsep ini difahami barulah mudah mengendalikan kursus - tidak kira di peringkat mana, kakitangan awam, pekerja kilang mahupun pegawai gred A.








No comments:

Post a Comment