Wednesday, August 19, 2015

Image Consultant

KISAH 41

"Abang tak bolehlah jalan terlalu cepat ... pening orang di buatnya"

"Elok rasanya jangan pause kan video tu cepat sangat .... "

"Jangan pakai baju tu ... tak sesuai dengan suasana orang kampung"

Begitulah antara teguran Image Consultant saya - yang menjalankan tugasnya cukup cekap dan amanah. Cuma kena tahan sikit telinga dan turunkan sikit ego. Jika kita tidak boleh ditegur dan diperbetulkan, tunggulah saat kejatuhannya.

Siapa Image Consultant saya? Berapa bayaran yang perlu saya bayar ..... Beliau adalah isteri saya sendiri dan bayarannya PERCUMA. Kalau ikut nilaiannya cukup tinggi - tak terbayar. Alhamdulillah saya mempunyai seorang isteri yang hampir setiap kali mengikuti saya semasa program ceramah dan kursus. Malahan beliau sendiri akan menjadi salah seorang dari fasilitatornya.

Untungnya melantik isteri selaku Image Consultant .... servisnya berjalan 24 jam, 7 hari seminggu. Bukan senang nak cari servis sedemikian rupa.

"Engkau senang le ... isteri engkau tak bekerja"  ada orang menegur saya.

"Ye ... isteri saya tak bekerja. Dia mengemas rumah... sebab dia tak bekerja. Dia menjaga anak seramai 9 orang ... sebab dia tak bekerja. Dia menjaga makan minum saya dan anak-anak saya sebab dia tidak bekerja. Saya pula perlu rehat sebab saya letih bekerja"

Namun melibatkan isteri dalam kerja-kerja dakwah yang kita lakukan akan meringankan beban kerja kita. Apatah lagi menyedari perempuan ni ada sifat-sifat yang melengkapi sifat-sifat yang ada pada lelaki secara umumnya. Perempuan biasa suka melihat pada "details". Lelaki pula biasanya secara umum dan "overall". Perempuan akan sensitif pada perkara yang kecil dan remeh... manakalah lelaki pula sensitif pada perkara yang pokok.

Maka bagi sesiapa yang hendak bernafas panjang dalam kerja-kerja dakwah dan kebajikan - libatkanlah isteri dalam kerja-kerja kita. Jangan ada sifat, "Ini orang lelaki punya hal. You jangan ganggu"  atau  "you jaga anak baik-baik ...sudah memadai... kerja kerja ni tak sesuai dengan you"

Cuba kita kaji apakah peranan Aisyah dan Khadijah dalam dakwah Rasulullah saw. Banyak boleh kita pelajari dalam kehidupan keluarga baginda Rasulullah saw.

No comments:

Post a Comment