Friday, August 14, 2015

Berlemah Lembutlah dalam Berdakwah

KISAH 23


"Mohon tuliskan nama kamu semua" .... pada peringkat awal mereka enggan. Akhirnya seorang pelajar senior memecah kesunyian, "Berikan nama kamu semua ... jangan khuatir"  Saya merenung wajah pelajar senior tu. Dia nampak marah.

"Kamu tahu tak .... asap rokok pada orang yang tidak merokok ni bahaya" saya memulakan hujjah.

"Takde pun .... tak bahaya lah" pelajar senior tu menjawab.

"Kesian .... kesian" saya menempelak dengan perlahan.

Tiba-tiba pelajar senior tu bertanya, "Mengapa kesian encik"

"Di Madrasah Wadihana tu ... budgetnya kecil, tetapi mengeluarkan ramai ulamak. Di UTM, budgetnya tinggi .... tapi mengeluarkan orang yang seperti kamu.."   saya cuba menyentuh emosi mereka tanpa marah.

Dia terdiam ... tersentak ..

Pendekkan cerita, beberapa minggu kemudiannya selepas saya bersolat di surau, saya didekati oleh seorang pelajar .... rupanya pelajar senior yang saya jumpa tempoh waktu.

"Encik .. saya minta maaf tempoh hari encik .... saya tidak bermaksud untuk menghina encik hari tu"

Dengan senyuman saya bersalaman dengan beliau.

Masa berlalu .... beberapa tahun kemudiannya .... ketika itu saya sudah tidak lagi menjadi warden. Sewaktu saya keluar dari Masjid Taman Pulai Utama, seorang insan berjanggut dan berjubah datang bertemu dengan saya. Anaknya ada di sebelahnya.

"Encik kenal saya ?"  Dia bertanya.

"Tidak" .... saya menjawab.

"Saya pelajar yang encik tegur semasa merokok beberapa tahun yang lepas."

Kami berpelukan dan bermaafan. Dia sudah jauh berubah. Kini menjalani hidup sebagai seorang insan yang patuh pada perintah Allah. Saya insaf, manusia itu mampu berubah. Ada yang mengambil masa yang agak panjang untuk berubah. Tugas kita untuk menyampaikan bukan menghukum. Ada kalanya kita ni mudah sangat menggunakan perkataan yang kesat pada mereka yang tidak menerima dakwah kita. Kita hendaklah menghayati kelembutan hati seperti Rasulullah saw yang mendoakan agar Hidayah itu diterima antara dua Umar ... akhirnya Umar Al Khattab memeluk Islam. Selepas peristiwa Taif, di mana Rasulullah saw diherdik dan di cedera, malaikat diutuskan untuk menghapuskan penduduk Taif, jika Rasulullah menghendakinya.

Jawab Rasulullah saw: "Wahai Jibril, jangan lakukannya. Biarlah aku bersabar terhadap kaumku. Semoga Allah akan melahirkan dari zuriat mereka orang-orang yang beriman kepada Allah." Rasulullah saw mendoakan kaum Taif, "Ya Allah, berilah petunjuk kepada kaumku. Sesungguhnya mereka tidak mengetahui." Lalu Jibril berkata, "Telah benarlah mereka yang menamakan kamu sebagai berhati lembut dan penuh kasih sayang."

Sikap inilah yang kita hendak lahirkan di kalangan para pendakwah. Pendakwah yang berhati lembut dan penuh kasih sayang.... bukan pendakwah yang suka menghukum dan mengherdik manusia lain ... manusia yang tidak menerima risalahnya.


No comments:

Post a Comment