Friday, August 21, 2015

Kerdil sungguh kita ni

KISAH 42

Antara soalan yang saya suka tanya pada para peserta untuk memberi gambar betapa besarnya alam semesta ini ialah:

"Berapakah jauhnya dari Johor ke Kuala Lumpur?"

Biasanya ramai akan jawab betul.... lebih kurang 380km

Soalan seterusnya, "Berapakah jauhnya bulan dari bumi?" .. ramai terpinga-pinga

"Jawapannya - jika kamu pergi dari Johor ke KL sekali ... pergi dan balik kira dua kali ... 1000 kali jarak itu bersamaan dengan jarak dari bulan ke bumi .... 380,000 km"

Kita akan lihat para peserta kata, "Jauhnya ...." Itu belum jauh lagi ... cuba kita lihat jarak antara matahari dan pluto contohnya, 7.34 billion kilometer .... itu baru satu galaxy. Saya kemudian bertanya pula ... ada berapa galaxy dalam alam semesta.

Ada yang jawab  3 ada jawab 7. Jawapannya ialah antara 100 hingga 200 billion galaxy.. ada juga saintis anggarkan 500 billion galaxy.  Masya Allah - besarnya alam semesta ini. Jika dikaji lagi - adakah semuanya ini wujud dengan tidak disengaja.

Fred Hoyle ada menyebut, Keberangkalian, alam semesta ini jadi dengan tidak sengaja ialah seperti mengandaikan puting beliung yang bertiup kencang di belakang rumah kita dan kemudian terjadilah Boeing 747. Maknanya tidak mungkin alam semesta ini terjadi dengan sendirinya. Serupa juga tidak mungkin Boeing 747 terjadi dengan tiupan puting beliung.

Cuba lihat video di bawah ini ... dan ungkapkan dengan penuh keikhlasan - Masya Allah.... Allah adalah Maha Berkuasa dan Maha Mencipta. Tapi manusia itu sombong dan bongkak. Disangkanya mereka akan hidup bahagia tanpa Allah sebagai sumber tempat ia bergantung dan memohon pertolongan dan bantuan. Disangkanya mereka akan hidup bahagia tanpa menyembah Allah swt Yang Maha Esa lagi Maha Bijaksana. Nampak cukup tenang dan relax tanpa mengerjakan sembahyang ... seolah-olahnya tidak ada balasan kubur dan tidak ada balasan syurga dan neraka.

Sebenarnya hidup mereka ini hanya cantik dan bahagia di luar namun merana di dalam. Perkara ini telah diakui sendiri oleh ramai orang - terutama mereka yang baru memeluk Islam... seperti Cat Stevens. "Engkau lihat aku gembira menyanyi dan bermain musik, namun aku merana di dalam"

Bagi orang yang beriman, mereka akan sentiasa mendekati Allah swt dengan sembahyang dan zikir dan melaksanakan apa jua yang diperintahkan Allah dan menjauhi apa jua yang dilarang oleh Allah swt. Mereka kenal Allah swt. Mereka yakin bahawa Allah yang menjadikan segala-galanya ini.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan Bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.Yaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan duduk, dan dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi sambil berkata: "Ya Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan ini dengan sia-sia! Maha Suci Engkau! Maka peliharalah kami dari siksa neraka."  Al Imran 190-191




No comments:

Post a Comment